Wbrew politycznej poprawności i medialnej popularności tematyki parytetów, niestety cały czas jesteśmy świadkami dysproporcji względem płci w biznesie. Firmy prowadzone przez kobiety, to zazwyczaj nieduże działalności świadczące usługi na lokalnych rynkach. Jednak jak pokazuje historia Kamili Król — założycielki Agencji City, kobiety mogą odnieść sukces również w branżach zdominowanych przez mężczyzn.
Agencja City początkowo zajmowała się marketingiem, z czasem zespół postanowił rozszerzyć działalność i wkroczyć na rynek eventowy. Plan wydawał się dobry, w końcu popularność różnego rodzaju wydarzeń, w tym konferencji rosła, a pracownice, ponieważ w firmie zatrudnione są same kobiety, miały już doświadczenie w działaniach promocyjnych. Firma zaczęła startować w przetargach publicznych.
Zdjęcie: Daria Małek
„Byłyśmy pełne chęci, determinacji i zapału, które jednak szybko zostały ostudzone przez rzeczywistość. Rynek okazał się bardzo hermetyczny, a zwycięzcami przetargów było kilku wykonawców”.
Taka sytuacja z góry deklasyfikuje innych kandydatów, zwłaszcza z niedługim stażem, jak Agencja City. Ponieważ szukanie klientów nie przynosiło efektów, zespół nie mogąc przebić się przez szklany sufit, postanowił sam zorganizować konferencję i znaleźć jej sponsora.
Sukces to szukanie nowych rozwiązań
Jednostki administracyjne nie brały pod uwagę oferty City, więc firma postanowiła stworzyć standard, tak wyróżniający się jakością na rynku, aby podmioty publiczne same do niej przyszły. Celem stało się zainicjowanie własnego projektu, a nie było to łatwym wyzwaniem, jednak jeżeli kobieta coś postanowi, dołoży wszelkich starań, by to osiągnąć.
„Byłam nieco po 30 i sama wychowywałam dziecko, zatem jak nietrudno się domyślić moja sytuacja nie była zbyt dobra i sfinansowanie konferencji, której koszt wynosił mniej więcej czterokrotność mojego wynagrodzenia, wcale nie było łatwe. Dodatkową przeszkodą był też brak wiarygodności, z którym boryka się większość firm w początkowym okresie działalności”.
Pomimo przeszkód nikt nie miał zamiaru się poddać, zespół miał jasno sprecyzowany cel i dążył do jego zrealizowania i udało się. Pierwsza konferencja całkowicie zaplanowana i zorganizowana przez City, odbyła się w roku 2016, wzięło w niej udział ponad 100 osób, w większości prezesi i dyrektorzy dużych firm.
Kamila Król determinacją osiągnęła to, co wg wielu osób nie miało prawa się udać. Wydarzenie konkurowało z największymi w Polsce podmiotami o milionowych przychodach.
Kompleksowość – główny atrybut Agencji City
Od momentu pierwszego eventu minęło już trochę czasu. Obecnie Agencja City zajmuje się realizacją własnych wydarzeń oraz tych na potrzeby sektora prywatnego i publicznego z powodzeniem rywalizując z agencjami prowadzonymi przez mężczyzn. Ich znakiem rozpoznawczym jest kompleksowość, Agencja City tworzy koncepcję, mapuje interesariuszy, tworzy branding wydarzenia, logo i stronę WWW, dba o wartościowy content, który jest poprzedzony dokładnym researchem i zajmuje się promocją eventu oraz rekrutacją uczestników, realizacją, koordynacją i nadzorem.
Marka oferuje również konferencje międzynarodowe z użyciem kabiny do tłumaczeń symultanicznych z materiałami i laptopami z dwujęzycznym oprogramowaniem, dzięki czemu pochodzenie i język, jakim posługują się prelegenci, nie stanowi żadnej przeszkody.
Jakość, która pozwala się wyróżnić
W natłoku średniej jakości treści zalewających nas ze wszystkich stron, które mają na celu promować firmy z sektorów B2B i B2C, wygrywa jednak merytoryczna wartość. To ona pozwala wyróżnić się marce i zbudować wizerunek eksperta, co jest szczególnie istotne w przypadku świadczenia usług dla biznesu. Zespół Agencji City doskonale zdawał sobie z tego sprawę i postawił na tworzenie merytorycznych wydarzeń.
Marki B2B to specyficzny, wymagający klient, w którego przypadku skuteczność konferencji jako narzędzia do zwiększenia jej świadomości, jest duża. Dzięki ściśle określonej grupie docelowej, organizator może opracować program tak, by naprawdę zainteresować uczestników konferencji i zaoferować im jasno określone korzyści. Konferencje mają duży zasięg promocyjny, który wykracza poza liczbę ich uczestników.
Obsługa takich klientów wymaga poświęceń, często oczekują oni dyspozycyjności o różnych porach, co przekłada się na pracę w nocy i w weekendy kiedy po wypełnieniu wszystkich domowych i osobistych obowiązków, zamiast odpocząć, czego pragnie każda komórka ciała, trzeba odpisać na e-maile, wykonać setki telefonów lub dokładnie jeszcze raz przeliczyć budżet. No i cały czas trzeba dbać o jakość, zmęczenie nigdy nie może się na niej odbić, bo wtedy traci się klientów.
„Osoby, które prowadzą swoje firmy oraz te, które zarządzają dużymi organizacjami, nie mają czasu, na „jakieś” spotkania, jeżeli decydują się wziąć udział w wydarzeniu, musi ich ono naprawdę zainteresować, muszą widzieć w nim realną możliwość nawiązania nowych kontaktów oraz poszerzenia swojej wiedzy” - podkreśla Kamila Król.
Kobiety w biznesie
Kobiety, które chcą rozwijać swoje firmy lub wkroczyć na nowe rynki, muszą pokonać swoje wszystkie obawy i zaryzykować oraz przede wszystkim jasno określić swoje cele. Kiedy wiadomo, do czego się dąży, można skuteczniej wybierać metody i sposoby realizacji planu. Ważne jest też uparte dążenie do celu i niezniechęcanie się porażkami, co potwierdza Kamila Król:
„Wiele razy było ciężko, łączenie samotnego macierzyństwa i prowadzenia firmy jest trudne, nie będę nikogo oszukiwać, że jest kolorowo. Wiele razy miałam dosyć, ale nigdy nie dałam po sobie poznać, ile wyrzeczeń kosztuje mnie łączenie roli matki oraz właściciela firmy. Zdarzało mi się wprowadzać zupełnie innowacyjne rozwiązania i podejmować ryzykowne decyzje, ale byłam zdeterminowana, ponieważ nie miałam innego wyjścia. Każdego dnia podejmowałam na nowo walkę, dziś zdecydowanie stwierdzam, że było warto”
Każda firma niezależnie od tego, w jakiej branży działa, przeżywa wzloty i upadki, niczyja droga nie składa się z samych sukcesów. Istotne jest to, czy z ewentualnych niepowodzeń i błędów umiemy wyciągnąć wnioski i przekuć je w cenne doświadczenie.
Warto też pamiętać, że w biznesie płeć nie gra tak naprawdę istotnej roli, liczy się przede wszystkim profesjonalizm. Świadcząc usługi dla sektorów rynku zdominowanych przez mężczyzn, trzeba liczyć się z tym, że nie będzie żadnej taryfy ulgowej.
Jaką radę ma Kamila Król dla wszystkich kobiet, którym marzy się własna firma?
„Nie bójcie się, biznes nierozerwalnie łączy się z ryzykiem. Nie nalezy bać się podejmowania decyzji i włożenia w biznes własnych pieniędzy. Sukces nie jest zarezerwowany tylko dla pięknych i bogatych, może go osiągnąć każda z Was, nawet jeżeli jesteście teraz w trudnym momencie, podobnie do tego, w którym ja byłam, kiedy założyłam Agencję City. My, kobiety jesteśmy w stanie tworzyć konkurencyjne biznesy, jednak trzeba pamiętać o tym, że nie będzie łatwo. Jednak wysiłek się opłaca, sukces smakuje naprawdę świetnie”.
Comments